MEER WERKPLEZIER! – 10 TIPS
Hoe mooi zou het zijn als je elke dag plezier zou hebben op je werk. Dat je werk doet waar je elke ochtend vol energie je bed voor uitspringt. Werk met fijne collega’s, een werkgever die je de ruimte geeft om te groeien en waarbij jij je eigen talenten kunt gebruiken. Een plek waar jij jezelf kunt zijn en de dingen kunt doen waar jij gelukkig van wordt. Meer werkplezier klinkt goed toch!
Helaas is dit niet vanzelfsprekend. Er zijn namelijk nogal wat mensen die aangeven helemaal niet zo gelukkig te zijn op werk. Zo blijkt 72% van de beroepsbevolking niet gelukkig op zijn werk (Bondt & Maes) en heeft 80% van de medewerkers het gevoel dat hij/zij niet het beste uit zichzelf haalt (GALLUP). Een gemiste kans, als je het mij vraagt. Werk maakt namelijk een groot gedeelte uit van ons dagelijks leven.
Daarom hieronder 10 tips voor meer werkplezier!
Tip 1 – Ontdek waar jij energie van krijgt
Zingeving is misschien wel de belangrijkste factoor voor meer werkplezier. Het gaat erom dat je iets doet wat voor jou betekenisvol is en waar je plezier aan beleeft. Waarschijnlijk kun je je wel voorstellen dat je meer geluk ervaart wanneer je werk doet waar je totaal in op kan gaan. Daarom is het raadzaam om jezelf en/of je medewerkers de volgende vragen te stellen:
- Waar kom ik s’ochtends mijn bed voor uit?
- Hoe zorg ik voor voldoening?
- Waar krijg ik energie van?
Mocht nou blijken dat je energie krijgt van hele andere dingen als je huidige werkzaamheden kun je met je leidinggevende in gesprek gaan. Wellicht kunnen de werkzaamheden worden aangepast of zijn er andere mogelijkheden waarop jij meer werkplezier kunt ervaren. Je hoeft echt niet meteen je baan op te zeggen ;-), al kan dit in sommige situaties voor beide partijen wel het beste zijn.
Tip 2 – Echt luisteren
Hoewel het de basis is voor vrijwel iedere relatie, blijft echt luisteren voor velen van ons best lastig. Erg jammer wanneer je je bedenkt dat we elkaar pas kunnen begrijpen wanneer we echt naar elkaar luisteren. Probeer daarom eens wat aandachtiger te luisteren naar wat iemand anders jou probeert te vertellen. We zijn namelijk allemaal mensen en vaak zijn we niet zo verschillend als we vooraf denken. Waarschijnlijk ontdek je dat je collega’s vaak tegen dezelfde dingen aanlopen als jou en dat ook je werkgever het beste met je voorheeft.
Tip 3 – Blijf jezelf ontwikkelen
De drang naar zelfontplooiing, een eigen identiteit en iets zinvols doen in ons leven zijn volgens diverse onderzoekers (Maslow, Pierce, Herzberg) essentieel voor ons eigen geluk. Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat je op zoek blijft gaan naar mogelijkheden om jezelf te blijven ontwikkelen. Plan bijvoorbeeld elke week een uur in voor zelfontwikkeling. In deze tijd kun je een boek lezen, een (online)cursus volgen of een iets doen waar je jezelf verder in wilt verdiepen.
Als leidinggevende doe je er ook goed aan om medewerkers te stimuleren om aan hun eigen vaardigheden te werken. Dit zorgt namelijk voor een hogere betrokkenheid bij de werkzaamheden en vaak ook een verhoogd verantwoordelijkheidsgevoel (Deci & Ryan). Het stimuleren van zelfontwikkeling en wellicht zelfs het verplicht stellen van trainingen en cursussen is voor zowel bedrijf als medewerker een goed idee.
Tip 4 – Gebruik je talenten
Naast de noodzaak tot zelfontwikkeling, wil je natuurlijk ook wat met je eigen talenten kunnen doen in het werk dat je uitvoert. Uit onderzoek van Gallup, blijkt namelijk dat het gebruik van onze eigen talenten een positief effect heeft op onze betrokkenheid bij ons werk en onze kwaliteit van leven. Het gebruik van onze talenten is dus een win-win situatie voor onszelf en onze werkgever. Probeer daarom samen op zoek te gaan naar mogelijkheden om jouw talenten zo optimaal mogelijk in te zetten op werk.
Tip 5 – Vrijheid
De meeste mensen hebben een bepaalde mate van vrijheid nodig om plezier te houden in hun werk. Deze vrijheid geeft ons het gevoel dat we er toe doen en dat we echt het verschil kunnen maken. Daardoor lopen we net iets harder en doen we net iets beter ons best dan wanneer iemand anders ons precies vertelt hoe we ons werk moeten uitvoeren.
Het geven van vrijheid en vertrouwen heeft ook voordelen voor de werkgever. Deze handelingsvrijheid zorgt namelijk vaak voor een stuk ownership en meer betrokkenheid bij de werkzaamheden. Heldere verwachtingen en vertrouwen in de vaardigheden van de medewerker zijn daarbij wel onmisbaar.
IDEE: JA/NEE MAIL
Een tof idee wat ik laatst tegenkwam was de ja/nee mail. Het idee ervan is dat de medewerkers zelf nadenken over een oplossing voordat ze er vragen over gaan stellen. Dit stimuleert de zelfstandigheid van medewerkers en geeft leidinggevende steeds meer vertrouwen in de kwaliteiten van de medewerkers. Meer informatie vind je hier.
[widgetkit id=”52″ name=”Wat is geluk? LINK FRONTPAGE (copy)”]
Tip 6 – Erkenning
Iedereen heeft in meer of mindere mate behoefte aan erkenning en waardering op werk. Soms in de vorm van een beloning, maar vaker nog gewoonweg in de vorm van een complimentje. We vinden het allemaal fijn om te krijgen en toch gebeurt het nog te weinig op de werkvloer. Ik zou zeggen, doe er wat aan ;-).
COMPLIMENTENBORD
Een leuk idee wat ik een tijd geleden tegenkwam is het complimenten bord. Hang een a4 papier op met daarop de namen van alle medewerkers en laat ruimte vrij om complimenten naast of onder te kunnen zetten. Je kunt elkaar dan (anoniem) complimentjes geven. Vaak erg leuk om te lezen, en het mooie is dat mensen op zoek gaan naar de positieve dingen in plaats van het zoeken naar fouten.
Tip 7 – Heldere verwachtingen en eerlijkheid
Een duidelijke communicatie is de basis voor iedere relatie. Dit geldt ook voor de relatie tussen jou en je werkgever. Het is daarom belangrijk om heldere verwachtingen naar elkaar toe uit te spreken. Geef dus zo eerlijk en duidelijk mogelijk aan, wat je verwacht van je werk en wat bij jou zorgt voor meer werkplezier.
Een duidelijke visie en heldere verwachtingen van de werkgever zijn ook van groot belang voor het plezier en de succesbeleving bij de medewerkers. Door heldere verwachtingen neer te leggen ontstaat een betere focus op de eigen taken waardoor de kans op succesbeleving stukken groter wordt. Daarbij dient (binnen de kaders) wel ruimte te zijn voor eigen invulling van de werkzaamheden (zie autonomie, invloed, succesbeleving).
Tip 8 – Invloed
Veel mensen vinden het fijn om direct resultaat te zien van het werk wat ze hebben geleverd. Daarom geven schilderen of opruimen vaak zoveel voldoening. Je werk heeft direct een bepaald resultaat en dat zorgt voor meer werkplezier.
Helaas is dit op werk niet altijd het geval, laat staan dat jouw werkzaamheden direct invloed hebben op de bedrijfsresultaten. Toch vinden we het allemaal fijn om invloed te hebben op ons werk en het verschil te maken binnen het bedrijf. Probeer daarom samen op zoek te gaan naar uitdagende maar haalbare subdoelstellingen en manieren te bedenken waarbij voor iedereen binnen het bedrijf invloed zichtbaar is. Invloed op zowel de korte als de lange termijn, als ik dit doe, dan..
Tip 9 – Succesbeleving
Succes beleven samen met je collega’s is goed voor je motivatie en werkgeluk. Wanneer we succes beleven maken we namelijk de gelukshormonen endorfine en dopamine aan. Daarnaast schept het ook nog eens een mooie basis voor de onderlinge relaties. Je weet namelijk dat je van je collega’s op aan kunt. Het stellen van uitdagende maar haalbare doelen is hierbij wel essentieel. Op deze manier krijgen we namelijk de kans om een prestatie te leveren en succes te ervaren.
Tip 10 – Geen stress
We hebben altijd wel een dag waarop we niet lekker in ons vel zitten op werk. Dat het ontzettend druk is en dat het lastig is om plezier te blijven houden in je werk. Hoewel je op dat moment waarschijnlijk geen tijd denkt te hebben om even een korte break te nemen is dat vaak wel de beste oplossing. Neem op die momenten even een pauze voor jezelf en ga even naar buiten, geniet van je kopje thee en probeer de stress even los te laten. Hierdoor daalt het stressniveau in je lichaam en kun jij er weer even tegenaan! Ik mediteer tegenwoordig tussen de middag vaak even. Het zorgt ervoor dat ik mijn gedachten daarna weer kan ordenen en niet met 10 dingen tegelijk bezig wil zijn.
Ik wens je veel succes bij het vinden van meer werkplezier! Mocht je nu meer willen lezen over geluk? Kijk dan even op mijn blog, bij de videos of bij het geluksplan.
[widgetkit id=”48″ name=”BLOG GALLERIJ GRID geluksplan”]