KIES VOOR JE EIGEN GELUK

Zelfacceptatie: 7 manieren om jezelf te omarmen!

ZELFACCEPTATIE: 7 MANIEREN OM JEZELF TE LEREN OMARMEN!

Ik weet niet meer precies waar het over ging, maar ze probeerde mij te overtuigen dat ik goed genoeg was. Ze probeerde mij te laten zien dat ik creatief, slim en empathisch was, dat ik alles kon doen wat ik wilde. – Ik geloofde er niets van!

Ik dacht dat ze het zei om mij een goed gevoel te geven, maar ik kon het niet accepteren. Als ze echt kon zien wie ik was, zou ze wel anders over mij denken. Althans, dat moest toch haast wel, want waarom kon ik het dan niet zien? Ik zag alleen iemand die zich beter probeerde voor te doen, dan hij zelf eigenlijk geloofde te zijn. Altijd bezig met het opvoeren van een toneelstukje om aardig gevonden te worden en erbij te horen.

NOOIT GOED GENOEG!

Mijn gedachten dreven af naar vroeger…Ik dacht aan al die keren dat we zijn verhuist en hoe vaak ik nieuwe vriendjes en vriendinnetjes moest maken. Als kind wilde ik er namelijk altijd al graag bijhoren. Maar elke stad, elke klas en elk kind had weer andere verwachtingen. Daarom leerde ik mijzelf ontzettend snel aanpassen. Ik deed er alles aan om te voorkomen dat iemand anders zag wie ik echt was. Mezelf aanpassen was namelijk veel makkelijker dan de confrontatie aan te gaan. Daarom verstopte ik mijzelf en deed ik me voor als iemand die wel leuk gevonden zou kunnen worden. Ik de loop der jaren probeerde ik  van alles om aan mijzelf en andere te bewijzen dat ik goed genoeg was, maar het was nooit genoeg! Ik kon niet alles zijn, waarvan ik dacht dat het van mij werd verwacht. Het moest altijd beter, sneller, mooier.

VAAK VOELDE IK ME ZO ALLEEN EN ONBEGREPEN

IK WERD HELEMAAL STIL

…Ineens besefte ik weer dat ik in de woonkamer zat, middenin een gesprek met mijn vriendin. Weer zei ze allemaal lieve dingen tegen me: “Ik zou zo graag willen dat je door mijn ogen naar jezelf zou kunnen kijken, dan zou je kunnen zien hoe mooi je eigenlijk bent“. Ik werd helemaal stil… ik wist niet wat ik moest zeggen, maar voelde diep van binnen iets breken. Het viel allemaal op zijn plek, mijn drang om me aan te passen, de blik in haar ogen en de oprechtheid waarmee ze sprak. In een laatste poging om mijn tranen binnen te houden, zei ik dat ik er niet over wilde praten en wilde weglopen. Maar dat liet ze niet toe. Ze keek me aan en zei: ” Geloof me, jij bent goed genoeg!” Ik barste in tranen uit.

DE EERSTE KEER

Dit was de eerste keer in mijn leven dat ik de lieve woorden en oprechte complimenten toe kon laten. De eerste keer dat ik in staat was om mijn gevoelens te tonen, zonder mij ergens voor te schamen, zonder dat ik mij beter voordeed dan ik eigenlijk was. Ik had mijn schild laten vallen, mijn harnas uitgetrokken en mijn masker afgegooid. Het voelde zo ontzettend licht, alsof er een last van mijn schouders af was gevallen. Ik huilde dan ook niet omdat ik verdrietig was, maar omdat het zo ontzettend fijn voelt om te ervaren dat je genoeg bent.

Jarenlang heb ik gedacht het gevoel normaal was en bij het leven hoorde, maar het hoeft dus niet zo te zijn. Je mag jezelf leuk vinden en hoeft je niet anders voor te doen dan je bent. Het was ook het moment waarop ik voor de eerste keer echt naar mijn eigen onzekerheid heb durven kijken en het begin van de acceptatie van mijn eigen ik. Ik begon met het lezen van boeken en artikelen, luisterde naar podcasts, bekeek videos en ben zelfs een aantal keer naar een life-coach geweest. Er zijn een aantal dingen die ik heb geleerd als het gaat om zelfacceptatie en die wil ik graag met je delen:

1. Accepteer dat je niet overal goed in hoeft te zijn

Ik heb altijd zoveel druk op mijzelf gelegd, door altijd overal de beste in te willen zijn en nooit fouten te willen maken. Hierdoor heb ik enorm veel kansen gemist. Soms omdat ik te bang was om op me bek te gaan en soms omdat ik vond dat ik niet goed genoeg was. Nu ik heb geaccepteerd dat ik niet overal de beste in hoef te zijn, geeft mij dat rust, alsof er nog meer ballast van mijn schouders is afgevallen.

Ergens mee beginnen is vaak lastig, maar je moet ergens beginnen. Ik heb geleerd dat je niet alles goed hoeft te doen, zolang je maar leert van je eigen fouten en het de volgende keer opnieuw probeert. Dit helpt ons groeien! Het gaat steeds beter, en ik kan trots zijn op mezelf wanneer ik iets probeer. Ook als het niet meteen perfect gaat. Het zijn baby stapjes, kleine verbeteringen en mijn doorzettingsvermogen die ervoor zorgen dat ik weet dat het goed komt.

2. Wees nieuwsgierig naar jezelf

Voor een groot gedeelte van mijn leven heb ik geprobeerd iemand te zijn die ik niet was. Ik wist niet wie ik was, ik wist alleen wie ik niet was. Daarom heb ik het omgedraaid. Ik wil ontdekken wie ik wel ben, door nieuwsgierig te zijn, nieuwe dingen uit te proberen en steeds beter naar mijzelf leren luisteren. Ik ontdek steeds vaker dat anders zijn als iemand anders niet fout is. Inzien dat er meerdere manieren zijn om een gelukkig leven te leiden is bevrijdend. Het geeft mij de kracht om nieuwsgierig naar mezelf te durven zijn en mijn ontdekkingsreis naar mezelf en mijn eigen geluk voor te zetten.

Ik probeer goed naar mezelf te luisteren en erachter te komen wat ik wil. Daarom probeer ik veel verschillende nieuwe dingen uit om te ontdekken of er dingen bij zitten waar ik zelf gelukkig van word. Dit geeft mij zelf vertrouwen en het gevoel dat ik de regie heb over mijn eigen leven.

Laat je angst los en kies voor geluk

Laat je angst los en kies voor geluk

3. Doe dingen waar je bang voor bent

Heb jij jezelf ook vaak tegen laten houden door je eigen angst, terwijl je iets graag had willen doen? Nou ik wel, en meestal werd ik achteraf boos op mezelf. Ik besef echter steeds meer dat dit niet werkt. Soms moet je iets doen waar je bang voor bent. Voor jezelf, omdat je weet dat je iets graag wil en zodat je trots op jezelf kunt zijn.

Onze angst gaat namelijk niet weg als we maar lang genoeg wachten. Onze angst verdwijnt alleen wanneer we vertrouwen opbouwen door dingen te doen. Daarom moeten we soms risico’s nemen en onze angsten overwinnen. Elke keer als ik iets doe waar ik bang voor ben bouw ik meer zelfvertrouwen op, en als het niet perfect gaat heb ik weer iets om van te leren. Maar zolang we niets doen, gaat er ook niets veranderen. Doe daarom eens iets waar je bang voor bent, en ontdek hoe snel je kunt groeien.

4. Voel je emoties

Ik dacht altijd dat sommige emoties verkeerd waren. Zo had ik het idee dat ik niet boos, jaloers of verdrietig mocht zijn. Daarom probeerde ik mijn gevoel maar weg te stoppen. Alleen hierdoor kwam mijn gevoel eruit op momenten dat ik dat niet wilde. Ik werd vaak boos terwijl er niets aan de hand was en werd dan nog bozer op mezelf omdat ik mijn gevoelens niet onder controle had.

Gelukkig heb ik geleerd dat er geen verkeerde emoties bestaan. Hoe ik mij voel maakt me niet goed of slecht, het geeft me informatie over wat er zich binnenin mij afspeelt. Ik probeer daarom echt te voelen wat ik voel en nieuwsgierig te zijn naar mijn eigen emoties. Dan probeer ik te achterhalen waarom ik me boos, verdrietig of jaloers voel. Het is volgens mij niet onze taak om onze gevoelens te onderdrukken, maar het is onze verantwoordelijk om iets met deze gevoelens te doen.

kwetsbaarheid en geluk

Deel je kwetsbaarheid

5. Deel je kwetsbaarheid met anderen

Mijn zelfkritiek zorgde ervoor dat ik mijn kwetsbaarheid voor anderen wilde verstoppen. Ik probeerde alleen die dingen te laten zien, waarvan ik dacht dat ze geaccepteerd zouden worden. Bang  voor afwijzing, wanneer mensen zouden ontdekken wie ik echt was. Ik vind het nog steeds lastig om mijn angsten, teleurstellingen en verlangens met anderen te delen. Ik wil niet dat iemand weet dat ik fouten maak, bang ben of het even niet meer weet. Het is al vervelend genoeg dat ik met mezelf in de knoop zit, laat staan als er nog andere bij betrokken zijn.

Toch zijn het de momenten waarop ik mijn kwetsbaarheid met anderen deel, dat ik merk dat ik niet alleen ben. We hebben namelijk allemaal problemen. Ik kan ervoor kiezen om mijn problemen voor me te houden of iemand anders de kans te geven om mij te steunen. Zolang we niets met elkaar delen, gebeurt er niets.

6. Geloof niet alles wat je denkt

Ik had de neiging om aannames te maken over wat anderen van mij dachten, en vaak was dit negatief.  Mijn veronderstellingen voorkwamen dat ik echt wist hoe anderen over mij dachten. Dit is ook de reden dat ik mensen vaak op afstand probeerde te houden en mijn emoties niet liet zien. Een gemiste kans, want als anderen mijn emoties niet kunnen zien, kunnen ze mij ook niet helpen.

Een van de engste oefeningen die ik ooit heb moeten doen is tevens de oefeningen die mij ontzettend veel heeft geholpen. Ik moest mensen die dichtbij me stonden vragen wat onze relatie voor ze betekent, wat mijn sterke punten waren en welke kwaliteiten ze het leukst vonden aan mij. Ik vond dit zo ontzettend moeilijk om te doen. Wat als ze iets negatiefs zouden zeggen of vertellen dat ze mij eigenlijk helemaal niet zo aardig vonden. Toch was dit het beste wat ik ooit heb kunnen doen. Door het risico te nemen kreeg ik een glimp van mijzelf vanuit een ander perspectief. Soms hebben we volgens mij gewoon iemand nodig die je de mooie dingen van jezelf laat zien, dingen die je soms zelf niet kunt zien.

geluksplanner je bent mooi - gelukplanner

Je bent mooi

7. Praat met je innerlijke criticus

Mijn innerlijke stem kan ontzettend gemeen zijn. Heel lang heb domweg ik alles geloofd wat mijn innerlijke stem zei: ” Je bent niet knap genoeg, niet slim genoeg, niet zelfverzekerd genoeg”. Totdat ik er genoeg van had. Net zoals mijn angst, is ook mijn innerlijke criticus een manier om mijzelf te beschermen tegen mogelijk pijn. Onze innerlijke criticus geeft ons net zoveel negatieve feedback totdat we onze dromen weer loslaten, zo lang er maar geen mogelijkheid is om pijn te ervaren. Maar ik was klaar met alle zelfkritiek en was op zoek naar meer zelf acceptatie. Daardoor ben ik op zoek gegaan naar manieren om dit te veranderen.

Een manier die voor mij goed werkt is elke ochtend en avond iets opschrijven waar ik trots op ben. Dit kan van alles zijn, een taak afronden, mijn gevoel tonen, doorzettingsvermogen tonen of dichtbij mezelf blijven. Op deze manier laat ik mijzelf en mijn innerlijke criticus zien dat ik wel goed genoeg ben en hoef ik niet meer alles te geloven wat ik denk.

 

 

 

 

 

 

 

 

Trackback van jouw site.

https://visitmomence.com/

slot bet 100

https://eaglemoversthailand.com/

slot deposit 10 ribu

scatter hitam

https://idesignnailbar.com/

slot thailand

slot gacor

slot mahjong ways

slot depo 10k

joker123

slot qris 5000

depo 25 bonus 25

slot bet 100

gates of olympus

starlight princess

slot deposit qris

slot 777

pusatgame

sbobet88

roulette online uang asli

sicbo online uang asli

slot deposit 10 ribu

slot bet 100 perak

slot gacor pragmatic

robopragma

https://www.evergreenfancyfoods.com/

https://kuhealthandwellnessdesign.com/

https://ordergiorgiositalianopizza.com/

https://www.firstwokchinesefood.com/

https://www.tejasmexicangrillbellstx.com/

https://www.mycolonialcafe.com/

https://www.chicagotattooremovalexpert.com/

https://www.pizzakingsteel.com/

https://www.dietcenterheights.com/

https://dontaespizza.com/

https://toprestaurantsinorangecounty.com/

https://partnersfoods.com/

https://www.tica2023.com/

https://dronesafeespana.com/

https://mrzrestaurants.com/